Tuesday 21 February 2012

^ RENDAH HATI... BERSYUKURLAH.. ^


RENDAH HATI.. BERSYUKURLAH...

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Kadang-kadang ‘sepatah kata’ yang tak kena membuat kita sakit hati bertahun lamanya. Kegembiraan dan keceriaan yang dihimpun terhapus habis oleh ‘sepatah kata’.

Kalau orang bertanya kenapa? Kita akan menjawab.. '' kata-kata itu sungguh menyakitkan" atau mungkin juga "cara dia bercakap itu menyakitkan". Benarkah kata-kata itu begitu menyakitkan? Atau mungkin kita yang terlalu lemah?

Bukan... kita tidak lemah dan kata yang 'tidak kena' itu pun bukan apa-apa. Cuma HATI kita yang terlalu tinggi. Tinggi hati membuatkan harga diri, ego, keinginan dihormati, 
semua ikut sama menjadi tinggi. Tinggi hati membuat kita rasa diri terhormat, mulia, sempurna dan tak layak disakiti.

Sikap ini sebenarnya membuat kita sombong, tersinggung, mudah sakit hati dan berprasangka buruk. Tinggi hati buatkan kita lemah dan jiwa kita mudah rapuh.

Jika mahu jadi kuat, belajarlah banyakkan istigfar dan belajarlah rendahkan hati untuk syukur. Kerendahan hati sangat hebat dapat membuatkan hati kita tenang, hening namun tegar sehingga apa-apa kata yang 'tidak kena' jadi tak bererti.

Julangkan syukur tinggi melangit agar ego terbenam ke bumi. 

- Syukur dengan hati iaitu dengan menyedari dan menyakini bahwa semua nikmat dan kurnia yang diperoleh merupakan anugerah Allah dan berasal dari-Nya; 

- Syukur dengan lisan iaitu dengan memuji Allah sebanyak-banyaknya; dan 

- Syukur dengan perbuatan iaitu taat beribada kepada-Nya dan menggunakan kurnia itu untuk kebaikan.

No comments:

Post a Comment