Sunday 19 February 2012

^ ISTIHARKANLAH... ^


ISTIHARKANLAH... 

"Akan ada orang-orang yang pandai mengucap al-Quran di bibirnya, akan tetapi tidak sampai di hatinya. Mereka menuntut ilmu belajar al-Quran dan menamakan dirinya Qari, mungkin akan ada di antara anda hai sahabatku, maka awas-awaslah terhadap mereka itu kerana, akan melihat kelak bahawa mereka akibatnya akan masuk Neraka.." 

Al-Quran perlembagaan kami. Mungkin tidak pernah lekang bait-bait ini diperdengarkan serta dipantunkan. Tapi apakah cara dan usaha kita dalam merialisasikan slogan al-Quran sebagai panduan kami?? 

"Segala puji terentu bagi Allah yang telah menurunkan kepada hambaNya (Muhammad), Kitab suci Al-Quran, dan tidak menjadikan padanya sesuatu yang bengkok (terpesong).. (Bahkan keadaannya) tetap benar lagi menjadi pengawas turunnya Al-Quran untuk memberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar) dengan azab yang seberat-beratnya dari sisi Allah, dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal-amal soleh, bahawa mereka akan beroleh balasan yang baik.." (Al-KAhfi 1& 2) 

Hendaklah kamu beriman dengan sepenuh hatimu berserta pengakuan penuh perasaan bahawa al-Quran adalah Kitab Allah yang diturunkan oleh Allah SWT de dalam hati Rasulullah SAW sebagai pembawa berita gembira dan amaran kepada seluruh alam.. 

Mungkin mudah jika tampak pada lisan.. Namun perbuatan serta hati bukanlah semudah apa yang ditampak pada kehalusan ukiran lisan.

Ketahuilah kau bahawa Allah mencabar orang kafir supaya mendatangkan sebuah kitab yang setanding denganya.. Sedar tidak sedar cabaran ini telah bereterusan semenjak ianya turun sehinggalah hari dimana Allah mewarisi bumi dan orang diatasnya iaini Qiamat. 

Katakanlah: "Sesungguhnya jika manusia dan jin berkumpul untuk membuat yang serupa al-Qur'an ini, nescaya mereka tidak akan dapat membuat yang serupa dengannya (al-Qur’an), sekalipun sebahagian mereka menjadi pembantu bagi sebahagian yang lain". (Al-Israq 88) 

Umumkanlah pada dunia, Bahawa sesiapa yang mengikuti panduan petunjuk Al-Quran dan berjalan diatas perinsip-perinsipnya, maka merekalah orang yang berada di atas hidayah dan laluan yang paling betul serta jalan yang paling lurus.. 

"Wahai Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami (Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari (keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari Kitab Suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu cahaya kebenaran (Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. Dengan (Al-Quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredaanNya, dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang-benderang, dengan izinNya; dan (dengannya juga) Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang lurus." (al-Maidah 15 & 16) 

Terangkanlah kepada manusia bahawa al-Quran itu bukanlah khusus untuk sesuatu bangsa atau ajam. Tapi al-Quran itu milik Allah untuk semua umat dan setiap bangsa.

"Maha berkat Tuhan yang menurunkan Al-Furqaan (al-Quran) kepada hambaNya (Muhammad), untuk menjadi peringatan dan amaran bagi seluruh penduduk alam." (al-Furqan 1) 

Serulah dengan sepenuh hati dan tenagamu bahawa sesiapa yang menetang al_quran dan berpaling dari jalanya mereka adalah orang yang paling bodoh, jahil dan zalim pada didri sendiri maka kelak butalah mata hatinya.. 

“Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”. Ia berkata: “Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu melihat?” Allah berfirman: “Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya, dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan”. (Ta -Ha 124, 125 &126) 

Istiharkanlah secara terang-terangan sehingga dapat mengetuk pendengaran mereka yang tidak mengerti.. Mereka yang tidak mengetahui bahawa al-quran itu adalah perlembagaan, Al-Quran itu lambang kebijaksanaan, al-Quran itu manual dalam kehidupan dan al-Quran itu pemandu pelancong bagi tujuan hidup yang mulia dan laluan kemenangan.

"Dan hendaklah engkau menjalankan hukum di antara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka, dan berjaga-jagalah supaya mereka tidak memesongkanmu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah kepadamu. Kemudian jika mereka berpaling (enggan menerima hukum Allah itu), maka ketahuilah, hanyasanya Allah mahu menyeksa mereka dengan sebab setengah dari dosa-dosa mereka; dan sesungguhnya kebanyakan dari umat manusia itu adalah orang-orang yang fasik. Sesudah itu, patutkah mereka berkehendak lagi kepada hukum-hukum jahiliyah? Padahal – kepada orang-orang yang penuh keyakinan – tidak ada sesiapa yang boleh membuat hukum yang lebih pada daripada Allah. " (al-Maidah 49 & 50) 

Waallahu'alam..  
Jazakumullah khair...

No comments:

Post a Comment