Monday 23 April 2012

^ MENCARI KEMBALI SINAR KEBENARAN ^


MENCARI KEMBALI SINAR KEBENARAN 

Hari demi hari aku tewas, 
Dan kalah dengan perasaan, 
Semakin hari semakin menjerat sanubari, 
Untuk berlari dan terus berlari, 
Mencari sesuatu yang ‘bebas’, 
Dan jawaban pada seribu persoalan, 
Demi memuaskan hati semua pihak, 
Tanpa fikir dimana langkah kakiku terhenti. 

Sama ada sedar atau tidak, 
Kakiku telah terhenti, 
Dipersimpangan yang salah, 
Simpang yang berliku, berlopak dan bercabang, 
Berjalan dan terus berjalan, 
Walau jalan yang dilalui itu 
Sememangnya telah nyata, 
Jauh terpesong, 
Dari jalan yang sebenar. 

Hati penuh gelisah, 
Terus berjalan demi berjalan, 
Dan tak tahu dimana garis penamat, 
Untuk mendapat apa yang diingini, 
Dalam satu keadaan jalan yang sangat mengelirukan, 
Lagi curam. 

Seorang insan, 
Menunjukkan jalan yang sebenar, 
Untuk aku lalui, 
Bukan jalan yang aku telah lalui, 
Dengan hanya berpandukan ‘bisikkan perasaan’, 
Bukan akal, 
Lantaran kecewa dan penuh bercelaru, 
Itulah pertolongan ilahi padaku, 
Memimpin aku kepada-NYA semula, 
Dengan perantara insan bernama manusia, 
Hanya teguran, 
Membuatku terbangun dari lena, 
Tersedar dari tindakan tanpa kawalan. 

Bukankah Allah sayang padaku! 
Tidak membiarkan aku lama terhenti, 
Diantara jalan yang banyak cabang, 
Yang tidak jumpa garis penamat, 
Jalan yang akan membawaku keluar, 
Dari jalan yang selama ini aku perjuangkan. 

Alhamdulillah, 
Jalan ke hadapan diteruskan jua, 
Melangkah demi melangkah, 
Mencari kembali sinar kebenaran, 
Meneruskan semula perjuangan, 
Tersemat kukuh didasar hati, 
KALAM ALLAH adalah SEGALANYA, 
Disitulah kedamaian,ketenangan, kegembiraan dan kebahagiaan, 
Segala pujian kembali pada-NYA…. ~

No comments:

Post a Comment