Friday 23 September 2011

^ TAQWA YANG TEGUH...^

TAQWA YANG TEGUH.

Antara ciri taqwa :
1. Ingat dua perkara
2. Lupa dua perkara
3. Munyukai apa yang Allah suka
4. Membenci apa yang Allah benci

1. INGAT DUA PERKARA.

Pertama: 
Kebaikan, jasa dan budi orang kepada kita perlu diingat selalu dan sekiranya berpeluang, maka eloklah disebut-sebut dan dibalas walaupun balasan itu tidak setimpal dengan jasa dan budi orang itu kepada kita. 

Paling penting, perlu diingatkan dan mensyukuri nikmat dan limpah kurnia rahmat Allah SWT kepada kita yang tidak terhingga banyaknya. 

Firman Allah SWT (maksudnya) : "Dan terhadap nikmat Tuhanmu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (sebagai tanda bersyukur)" Adh Dhuha:11.

Kedua: 
Kesalahan kita kepada orang lain hendaklah sentiasa kita ingat dan minta maaf daripadanya. 
Paling penting, perlu ingat dosa-dosa dan derhaka kita kepada Allah SWT. Iringi ingatan dosa itu dengan bertaubat, kekalkan rasa berdosa supaya kita terhindar dari terbuat dosa-dosa yang lain dan sentisa takut dan berharap mohon agar diampuni Allah SWT. 

2. LUPA DUA PERKARA

Pertama: 
Lupakan segala budi, jasa dan kebaikan kita kepada prang lain. 
Jangan diungkit dan dikenang-kenang. Kembalikan segala kebaikan kita buat kepada Allah SWT. Rasakan seolah-olah kita tak pernah berbuat baik dan beramal baik, supaya kita akan terus untuk berbuat kebaikan. Semoga hati kita tidak dilintasi oleh rasa ujub, sum'ah atau riak atau rasa diri baik dan mulia. 

Kedua: 
Lupakan kejahatan orang kepada kita. Anggaplah seolah-olah tiada siapa bersalah kepada kita, supaya tak tercetus rasa marah dan dendam. Lupaka segala kesulitan, kesusahan, ujian, musibah, sakit, kematian, kegagalan dan sebaginya supaya tidak tercetus dihati perasaan tidak sabar dan tidak redha dengan ketentuan Allah SWT. 

3. MENYUKAI APA YANG ALLAH SUKA.

Kesukaan kita selari dengan kesukaan Allah SWT. Amalan dan perbuatan yang menurut apa disukai Allah SWT. Bukan soal amalan itu kecil atau besar, fardhu, wajib atau sunat tetapi asalkan Allah suka, kita pun suka dan akan membuatnya. Ia bukan soal mendapat pahala atau fadhilat, ia lebih kepada hasrat menyatakan dan membuktikan cinta dan kehambaan kita kepada Tuhan. 

 4. MEMBENCI APA YANG ALLAH BENCI.

Kebencian kita selari dengan kebencian Allah SWT. Kita tinggalkan segala amalan perbuatan menurut apa yang dibenci Allah SWT. Allah SWT benci, kita pun benci. Nafsu sering mendorong untuk buat apa yang Allah benci kerana nafsu suka kepada apa yang Allah benci dan benci apa yang Allah suka. 

Tetapi Fitrah tetap kuat dan teguh. Fitrah yang suci murni itu, wataknya berlawanan dengan dengan watak nafsu. Ia suka kepada apa yang Allah suka dan benci kepada apa yang Allah benci. Nafsu tidak dapat mengalahkannya (fitrah) kerana rasa bertuhan dan rasa kehambaannya yang mendalam.

No comments:

Post a Comment