Friday 29 June 2012

^ RAHMAT UJIAN ^

RAHMAT UJIAN 

Hidup ini adalah satu medan ujian. Dunia ini hanyalah sebuah persinggahan dan bukan destinasi. Sebuah perhentian dan bukan pengakhiran. Tanpa ujian, manusia takkan pernah terhantuk dan tengadah, bahkan akan terus lalai dengan dunianya sendiri yang penuh dengan angan-angan, hiasan syaitan. 

Ujian adalah satu bentuk interaksi antara Allah swt dan kita. Ujian membuatkan kita mendongak ke langit, menadah tangan memohon perhatian Tuhan. Kita selalu lupa, namun Allah swt tak pernah sekali-kali lalai daripada hamba-Nya. 

Dalam derita ada bahagia, 
Dalam gembira mungkin terselit duka,
Tak siapa tahu,
Tak siapa pinta ujian bertamu. 

Bibir mudah mengucap sabar,
Tapi hatilah yang remuk menderita,
Insan memandang,
Mempunyai berbagai tafsiran. 

Segala takdir, 
Terimalah dengan hati yang terbuka,
Walau terseksa ada hikmahnya. 

Harus ada rasa bersyukur,
Di setiap kali ujian menjelma,
Itu jelasnya membuktikan, 
Allah mengasihimu setiap masa. 

Diuji tahap keimanan,
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan,
Hanya yang terpilih sahaja,
Antara berjuta mendapat rahmat-Nya, 

Allah rindu mendengarkan,
Rintihanmu berpanjangan,
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi, 
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu… 

Ya Allah, Ya Tuhanku. 
Kau permudahkanlah segala urusan-urusanku, 
Kau berikanlah aku kekuatan dalam menghadapi ujian dan dugaan ini, 
Bantulah hamba-Mu ini Ya Allah, 
Kau bukakanlah hati-hati mereka yang aku sayangi, 
Lembutkanlah hati-hati mereka, 
Berikanlah kami petunjuk, 
Taufik hidayah-Mu Ya Allah. 

Ya Allah, ar-Rahman, ar-Rahim. 
Dengan rahmat-Mu aku bermohon, 
Bimbinglah aku dalam membuat keputusan yang tepat dalam hidup ini, 
Kepada-Mu sahaja aku berserah dan berharap, 
Sesungguhnya, 
Aku amat mendambakan kasih dan rahmat-Mu Ya Allah. 

Allah swt tidak pernah silap dalam menentukan takdir untuk hamba-hamba-Nya. 
Ya Allah… jadikanlah aku seorang hamba yang redha dengan ujian Mu ini... ~ 

Amiin Ya Rabbal ‘Alamiiin.

No comments:

Post a Comment