Friday 23 March 2012

^ JANGAN ABAIKAN HATI ATAU JIWA ^


JANGAN ABAIKAN HATI ATAU JIWA

Dengan akal sahaja seseorang itu tidak akan kenal Tuhannya. Kekuatan akal hanya sekadar tahu. Yang mengenal itu adalah hati. Lantaran itulah ramai ahli fikir tidak mengenal Tuhan, hanya sekadar tahu. Bahkan ada di kalangan mereka. yang tidak percaya wujudnya Tuhan. Hati atau jiwa itulah hakikat diri. 

Kalau hati atau jiwa tidak mati atau buta. Ia mampu mengenal Tuhan secara hakiki. Bahkan rasa bertuhan sentiasa hidup di dalam jiwa. Rasa itu akan dibawa ke mana-mana. Kerana itulah hati dikatakan raja di dalam diri. Akal hanya sekadar penasihat sahaja. Raja sudah tentulah orang yang paling cerdik. Kerana itulah ia mampu mengenal Tuhannya. Kecuali hati atau jiwa telah mati atau buta. Dibutakan atau dimatikan oleh akalnya sendiri. 

Makin cerdik akal, makin cepat buta atau mati jiwanya. Jika mengabaikan hati atau jiwa. Akal hanya menyuluh tapi hati atau jiwa menentukan. Akal hanya memberi panduan tapi hati meyakinkan. Kerana itulah semua anggota badan biar berfungsi. Dia akan menguatkan satu sama lain. 

Jangan hanya akal sahaja berfungsi... hati atau jiwa diabaikan.

No comments:

Post a Comment