Thursday 24 May 2012

^ ANDAI SAYANG KERANA ALLAH SWT.. ^


ANDAI SAYANG KERANA ALLAH SWT

Segala puji bagi Allah SWT yang menggerakkan hati dan jiwa manusia menuntut ilmu yang akan menghampirkan diri seorang hamba yang hina kepada Zat Yang Menciptakannya. Selawat dan salam buat Rasul Muhammad SAW ... berselawatlah ke atasnya... yang tidak pernah alpa dan putus asa membimbing ummah sehingga kini agar menuruti jejak ke redha Ilahi. Serta buat ahli keluarga baginda yang suci dan mulia dan para sahabat yang menjadi tokoh-tokoh agung dan pemugar semangat perjuangan Islam sehingga Kiamat. 

Andai sayang kerana Allah SWT maka kita takkan membiarkan insan-insan yang disayangi terjerumus ke lembah kehinaan. Teringat satu ayat tentang memelihara diri dan keluarga dari api neraka. 

“Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala); neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.” [Surah At-Tahrim 66 :6] 

Kalau dalam bahasa inggeris bunyinya macam ni : “O you who have believed, protect yourselves and your families from a Fire whose fuel is people and stones, over which are [appointed] angels, harsh and severe; they do not disobey Allah in what He commands them but do what they are commanded.” 

Sebuah seruan dari Allah SWT kepada orang-orang yang beriman, berisi perintah dan peringatan berikut khabar tentang bahaya besar yang mengancam. Seruan ini ditujukan kepada insan beriman, kerana hanya mereka yang mahu mencurahkan pendengaran kepada ajakan Allah SWT, berpegang dengan perintah-Nya dan mengambil manfaat dari ucapan-Nya. Allah SWT perintahkan mereka agar menyiapkan perisai untuk diri mereka sendiri dan untuk keluarga mereka guna menangkal bahaya yang ada di hadapan mereka serta kebinasaan di jalan mereka. Bahaya yang mengerikan itu adalah api yang sangat besar, tidak sama dengan api yang biasa kita kenal, yang dapat dinyalakan dengan kayu bakar dan dipadamkan oleh air. Api neraka ini bahan bakarnya adalah tubuh-tubuh manusia dan batu-batu. Ia berbeda sama sekali dengan api di dunia. Bila orang terbakar dengan api dunia, ia pun meninggal berpisah dengan kehidupan dan tidak lagi merasakan sakitnya pembakaran tersebut. Beza halnya bila seseorang dibakar dengan api neraka, na’udzubillah. 

“Setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian akan ditanya tentang apa/siapa yang di bawah kepemimpinannya. Kepala negara adalah pemimpin. Seorang laki-laki adalah pemimpin atas keluarganya. Seorang istri adalah pemimpin atas rumah suaminya dan anak suaminya. Maka setiap kalian adalah pemimpin dan setiap kalian akan ditanya (dimintai pertanggungjawaban) terhadap apa yang dipimpinnya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim) 

Ada kena mengena ke?? Sebagai orang beriman hendaklah sama-sama saling ingat mengingati dan saling tegur menegur kemudian perlu untuk kita menjaga diri kita dan keluarga daripada disentuh oleh api neraka dengan melakukan segala apa yang diperintahkan dan meninggalkan yang dilarang... ( amar makruf nahi mungkar)... insyaALLAH dengan cara itu akan mampu menghindarkan diri kita dan insan lain daripada disentuh api neraka. Tapi jangan dah pulak kita main celup-celup dalam amalkan ajaran islam. That means macam something yang kita suka kita ambik tapi yang kita tak suka tinggal macam tu saja. Never and ever kamu lakukan perkara tersebut.!! Masuklah dalam islam secara keseluruhannya.. insyaALLAH bahagia di dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment