Tuesday 28 August 2012

^ TAMAKKAH AKU..??


AKU INGINKAN KESEMUA CIRI-CIRI WANITA ITU.. 
ADAKAH AKU TAMAK ??

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: "Perempuan itu dinikahi kerana empat perkara, kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan kerana agamanya, lalu pilihlah perempuan yang BERAGAMA nescaya kamu bahagia." 

Tetapi aku tamak! Aku nak semua ciri-ciri ini, aku nak dia cantik, ada harta, dipandang mulia, dan juga solehah. Macamana cara untuk aku dapatkan semua ciri-ciri ini? Ada ke wanita yang sebegini dizaman ini? Sadaqarasulullah, Benarlah segala perkataan Rasulullah SAW itu. 

Rasulullah SAW mencadangkan supaya memilih yang BERAGAMA (Solehah dengan ertikata yang sebenar-benarnya) adalah kerana ada RAHSIA yang tersirat disebaliknya. 

APA RAHSIANYA? 

Wanita yang BERAGAMA seperti yang disebutkan oleh Rasulullah SAW didalam konteks hadis diatas, adalah wanita yang benar-benar solehah, dan mentaati serta mempertahankan keimanannya kepada Allah SWT. 

Oleh itu, wanita yang sebegini pasti akan : 

1. BERHARTA 
Sebagai menyahut seruan ugama supaya berikhtiar dan berusaha untuk memiliki HARTA, kerana ingin menjalankan suruhan-suruhan dalam Islam yang menjurus kepada memiliki harta seperti : 
a) Bersedekah
b) Amal jariah, Derma, Wakaf, 
c) Zakat
d) Haji, Umrah
e) dan lain-lain yang relevan 

Oleh itu, wanita seperti yang dicadangkan oleh Rasulullah SAW akan memiliki ciri-ciri pertama iaitu BERHARTA. 

2. BERKETURUNAN (dipandang mulia)

[Surah An-Nisa' : 34]

Allah berfirman yang bermaksud: " Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. "
[Surah An-Nisa' : 34]

Walau dari keturunan apa pun, dari latar belakang yang macamanapun, andainya wanita ini telah bertaubat, dan benar-benar taat dalam beragama, pasti Allah SWT akan mengangkat darjatnya dan dia tetap terpandang mulia dari sudut mana pun jua. Firman Allah SWT diatas jelas menunjukkan betapa Allah SWT memelihara wanita-wanita yang solehah ini. 

3. CANTIK 
Wajah yang sentiasa disentuh wudhu yang sempurna dan dipenuhi dengan ibadah-ibadah kerohanian seperti qiam dan lain-lain (yang dilakukan dengan ikhlas dan istiqamah), pastinya akan bercahaya, jernih dan menenangkan hati sesiapa yang melihatnya. Pasti mampu menjadi penawar dimata dan penyejuk dihati suami (Qurrata A'kyun). Kecantikan itu abstrak, ianya tidak bergantung hanya semata-mata kepada raut fizikal seseorang wanita, TETAPI ianya lebih banyak bergantung kepada MATA YANG MEMANDANGNYA! 

Nah! Oleh kerana aku tamak dan inginkan kesemua ciri-ciri yang disebutkan oleh Rasulullah SAW itu, maka ikutilah cadangan dan saranan yang telah dicadangkan oleh baginda SAW, iaitu, pilihlah yang TAAT BERAGAMA dan SOLEHAH.

No comments:

Post a Comment