Wednesday 5 September 2012

^ BIBIR MUDAH BERKATA-KATA... ^


BIBIR MUDAH BERKATA-KATA... 

Bibir mudah mengucapkan SABAR,
Namun hatilah yang remuk menderita,
Tiada siapa mengetahui melainkan Allah SWT.
Dan tiada siapa yang meminta ujian bertamu. 

Allah SWT pernah berfirman :

[Surah 'Āli `Imrān (3):142]

yang bermaksud : " Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang berjuang dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)? "
[Surah 'Āli `Imrān (3):142] 

Dipujuk-Nya kita lagi dengan : 

[Surah Al-Mu'minūn (23) : 9~11]

yang bermaksud : " Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi – Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya. "
[Surah Al-Mu'minūn (23) : 9~11] 

Maka sabarlah duhai hati. Apabila telah kau rasakan manisnya ujian dari sang Pencipta, maka tak perlu lagi kau kejar habuan duniawi yang rata-ratanya berlandaskan nafsu semata. Bila telah kau tetapkan hati untuk meraih redha Tuhan sekalian alam, maka itulah sebenar-benarnya hasil kejiwaan yang sejati.

Dan dalam perjalanan menelusuri denai kehidupan terhadap-Nya yang sudah pasti disaluti onak dan duri, akan didatangkan syaitan yang turut sama menggodamu dalam mendekati-Nya.

Sebagai ujian dan yang akan menyempurnakan sebahagian daripada imanmu. Yang padanya ada ketenangan dan kebahagiaan berpaksikan Tuhan yang Maha Satu jika kau bersangka baik.

Maka sabarlah duhai hati.

No comments:

Post a Comment