Monday 13 August 2012

^ MISTERI ILAHI ^


MISTERI ILAHI

Segala puji bagi Allah yang menggerakkan hati dan jiwa manusia menuntut ilmu yang akan menghampirkan diri seorang hamba yang hina kepada Zat Yang Menciptakannya. Selawat dan salam buat Rasul Muhammad ... berselawatlah ke atasnya... yang tidak pernah alpa dan putus asa membimbing ummah sehingga kini agar menuruti jejak ke redha Ilahi. Serta buat ahli keluarga baginda yang suci dan mulia dan para sahabat yang menjadi tokoh-tokoh agung dan pemugar semangat perjuangan Islam sehingga Kiamat.

Untuk mengupas dan merasai keindahan malam Lailatul Qadr ini, saya merasakan tindakan paling tepat adalah dengan mengkaji dan memahami surah Al-Qadr. Surah yang mana diturunkan khas oleh Allah dalam rangka untuk mengangkat kemuliaan malam tersebut. Dalam keterbatasan ilmu memahami Al-Quran, yang terdaya oleh saya adalah dengan menyemak tafsir Al-Quran yang telah diterjemahkan dalam Bahasa Melayu (tafsir Ibnu Katsir dan tafsir Fi Zhilalil Qur’an). Sedikit sebanyak saya yakin banyak keindahan dan kesyahduan malam tersebut telah tertapis oleh keterbatasan saya ini. Namun ini tidak wajar dijadikan alasan untuk kita duduk sahaja tanpa mengkaji untuk merasai keindahannya. Maka mari kita terus belajar dan mengkaji. Dengan ilmu ini kita harapkan dapat menyuntik semangat dalam jiwa kita untuk terus mengabdikan diri kepada-Nya. Segala teguran dan tambahan maklumat amat dialu-alukan. 

Jom kita semak surah Al-Qadr: 
" Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhan-Nya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar. "
[Al-Qadr :1-5] 

Dalam ayat pertama surah ini, Allah SWT berfirman yang Dia menurunkan Al-Quran pada malam kemuliaan (Lailatul Qadr). Dan inilah fenomena yang menjadikan malam itu begitu mulia. Ibnu Abbas mengatakan:  " Allah menurunkan Al-Quran itu sekaligus (30 juz) dari Lauhul Mahfuzh ke Baitul ‘Izzah dilangit Dunia. Kemudian diturunkan secara bertahap, sesuai konteks realitinya dalam waktu dua puluh tiga tahun, kepada baginda Rasulullah SAW ."
[Tafsir Ibnu Katsir] 

Sahabat yang dikasihi... persoalannya : Ada apa pada Al-Quran yang menjadikan malam itu mulia? 

Al-Quran ini adalah penghubung antara bumi dan alam tertinggi. Al-Quran ini adalah penghubung antara Pencipta dengan hamba-Nya. Al-Quran ini adalah penghubung antara hidup di dunia yang sementara dengan kehidupan yang kekal di akhirat kelak. Tanpa ragu, setelah kewafatan Baginda Rasulullah SAW, Al-Quran inilah satu-satunya penghubung mutlak. Kegagalan menjiwai Al-Quran ini adalah kegagalan buat selama-lamanya. Maka malam itu mulia kerana pada malam itulah atas kasih dan sayang Allah SWT pada hamba-Nya, Dia menurunkan Al-Quran buat kita sebagai petunjuk sepanjang zaman. Penurunan Al-Quran pada malam itu juga disokong dengan beberapa ayat lain yang digarap di dalam Al-Quran seperti dalam surah Ad-Dukhan (44:2-3) dan surah Al-Baqarah (2:185). 

[Surah Ad-Dukhān : 2~3]

" Demi Al-Quran Kitab yang menerangkan kebenaran. Sesungguhnya Kami telah menurunkan Al-Quran itu pada malam yang berkat; (Kami berbuat demikian) kerana sesungguhnya Kami sentiasa memberi peringatan dan amaran (jangan hamba-hamba Kami ditimpa azab). "
[Surah Ad-Dukhān : 2~3] 

[Surah Al-Baqarah : 185]

" (Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, Kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur. "
[Surah Al-Baqarah : 185] 

Dalam ayat kedua, Allah mengutarakan persoalan: “Tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?” Syed Qutb dalam tafsirnya menghuraikan persoalan yang diberikan Allah ini adalah untuk mengangkat kemuliaan malam tersebut melampaui batas kemampuan fikiran manusia. Nada yang sama digunakan dalam surah Al-Haqqah (69:3) 

[Surah Al-Ĥāqqah : 3] 

yang bermaksud : " Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui tentang sifat dan keadaan saat yang tetap berlaku itu? (Saat itu ialah hari kiamat). "
[Surah Al-Ĥāqqah : 3] 

Ayat ini adalah untuk menggambarkan kedahsyatan hari kiamat yang melampaui batas pemikiran manusia. Maka malam itu sebenar-benarnya begitu mulia di sisi Allah SWT melebihi yang dapat kita bayangkan. Moga kemuliaan malam itu dapat memotivasikan kita untuk beramal. 

Tidak cukup dengan itu, ayat ketiga dalam surah ini pula secara jelas menggambarkan malam itu adalah lebih baik daripada seribu bulan. Menurut Syed Qutb, kata bilangan yang digunakan dalam ayat ini tidak terbatas hanya pada seribu. Ianya digunakan untuk menggambarkan bilangan yang banyak iaitu ribuan bulan. Maka tidak hairanlah dengan kemuliaan dan nisbah malam itu, baginda Rasulullah SAW bersabda: " Barang siapa melakukan solat sunnah pada malam Lailatul Qadr kerana iman dan ihtisaban (ikhlas mengharapkan pahala dan keampunan Allah) maka diampunkan dosanya yang telah lalu. "
[HR Bukhari dan Muslim] 

Seterusnya, Ibnu Katsir menafsirkan ayat keempat ini menggambarkan banyaknya malaikat turun pada malam ini kerana banyaknya berkah yang terdapat padanya. Ini bertepatan sebagaimana mereka (malaikat) senang untuk turun saat Al-Quran dibacakan. Mereka juga gemar mengelilingi majlis-majlis ilmu yang penuh berkah. Saat-saat seperti inilah malaikat-malaikat sebagai tanda penghormatan akan mengepakkan sayapnya meliputi hamba-hamba Allah SWT yang sibuk mencari pengampunan dan rahmat daripada Allah SWT. Sahabat-sahabat, tidakkah ini keindahan yang sempurna? Seluruh alam merasakan keberkahannya. Pada malam itu juga telah ditetapkan segala urusan seperti hidup, mati, rezeki, nasib baik, nasib buruk dan sebagainya bertepatan dengan surah Ad-Dukhan ayat 4: 

[Surah Ad-Dukhān : 4]

" (Kami menurunkan Al-Quran pada malam yang tersebut, kerana) pada malam yang berkat itu, dijelaskan (kepada malaikat) tiap-tiap perkara yang mengandungi hikmat serta tetap berlaku, (tidak berubah atau bertukar). "
[Surah Ad-Dukhān : 4] 

Lalu diakhiri surah ini, dengan fenomena fajar yang terbit dari ufuk timur. Syed Qutb dalam nada yang saya rasakan berbunga-bunga dengan keindahan Lailatul Qadr menafsirkan cahaya fajar yang dikatakan di akhir surah ini amat serasi dengan cahaya wahyu Al-Quran dan cahaya malaikat. Sejenak terbayang di fikiran saya keindahan terbit fajar. Cukup bening menggerakkan hati. Tiada kata yang dapat menggambarkan keindahan itu. 


Inilah sahabat, betapa indahnya malam itu. Malam permulaan turunnya Al-Quran sebagai cahaya yang menerangi kegelapan umpama terbit fajar yang meneragi kegelapan semesta alam. Maka benarlah firmannya dalam surah Al-Baqarah ayat 257 yang berbunyi: 

[Al-Baqarah : 257]

" Allah Pelindung (Yang mengawal dan menolong) orang-orang yang beriman. Ia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman). Dan orang-orang yang kafir, penolong-penolong mereka ialah Taghut yang mengeluarkan mereka dari cahaya (iman) kepada kegelapan (kufur). Mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. "
[Al-Baqarah : 257] 

Maka, tersingkaplah keindahan malam Lailatul Qadr ini. Marilah sama-sama kita memohon pada Allah di setiap akhir solat kita agar ditemukan dengan malam yang begitu mulia. Alangkah ruginya bagi seorang hamba andai seumur hidupnya tidak pernah bertemu dengan malam tersebut. Peluang masih terbuka luas untuk kita kerana Rasulullah SAW pernah bersabda: " Carilah Lailatul Qadr pada sepuluh malam terakhir bulan Ramadhan. "
[HR Bukhari dan Muslim]


Malam lebih baik dari seribu bulan,
Air membeku, 
Heningnya malam dan menunduknya pohon,
Malam yang penuh berkah,
Dimana dijelaskan atau ditetapkan,
Segala urusan dengan penuh kebijaksanaan,
Malam mulia yang tak diketahui seberapa besar kemuliaannya,
Tak mampu dijangkau akal fikiran kita,
Pada saat malam itulah,
Para malaikat turun ke bumi,
Dengan membawa kedamaiaan dan ketenangan. 

Mari berlumba untuk dapatkan malam nan mulia ini,
Perbanyaklah amalan wahai hamba Allah,
Perpanjangkan zikir,
Bertasbihlah setiap nafas berhembus,
Lakukan selalu amalan sunnah. 

Bacalah dengan nama Allah wahyu untuk segenap umat,
Maka ketenangan batin pun akan kita peroleh,
Adapun kedatangan malam mulia ini,
Akan terjadi bila pun di bulan ramadhan. 

Hanya Allah yang tahu dan itulah misteri Ilahi,
Sedangkan tanda-tandanya orang yang mendapatkan malam itu,
Mereka akan bertambah kebaikannya,
Solatnya semakin rajin ia tegakkan,
Semakin merasa dekat dengan Maha Pencipta. 

Orang yang dapatkan malam ini,
Dia akan semakin mendekatkan diri kepada Allah Ta’ala,
Bertambah iman dan taqwanya,
Bilakah kita dapat bertemu dengan malam mulia itu?
Wallahu a’lam... ~

Sahabat... malam-malam yang disebut Rasulullah SAW itu kian hampir. Mari kita gandakan usaha dan amal agar tidak terlepas peluang keemasan itu kali ini kerana tiada siapa yang dapat memastikan kita dapat bertemu dengan Ramadhan yang akan datang. Saya amat berharap dan berdoa agar kita dapat menemui malam yang begitu sempurna keindahannya pada Ramadhan kali ini. Jazakallahu khairan kathira.

No comments:

Post a Comment